Posted in Hälsosam vardag

Vardagsmotion

Vardagsmotion Posted on 3rd december 2019

Om du inte har tid att träna kan du se till att du får in så mycket vardagsmotion som möjligt och på så sätt bränna kalorier, förbättra konditionen och få mer muskler. Vardagsmotion är också gratis!

Vardagsmotion

Vardagsmotion innebär att du motionerar under vardagen. Istället för att ta bilen till jobbet kan du cykla eller gå. Om du åker kollektivtrafik kan du välja att ta en bussplats längre bort, så går du lätt 1 kilometer extra varje dag. Genom att alltid ta trappor bygger du upp muskler och får igång hjärtat. Ett annat sätt att få mycket vardagsmotion är genom att gå ärenden. Om det saknas mjölk på personalmötet kan du vara den som snabbt går iväg och hämtar mjölken – då blir det 100 steg till. Fyll dagen med många sådana små motionspass så får du mycket naturlig rörelse.

Räcker det med vardagsmotion?

Såvida du inte cyklar till jobbet så är vardagsmotionen sällan något som höjer pulsen. Däremot är det bättre med mycket lite vardagsmotion än ingen motion alls. Det är också lätt att tänka sig att det bara är ett gympass eller en joggingtur i spåret som verkligen skapar fysisk förbättring, men det kan visa sig att du genom mycket vardagsmotion rör sig mer, än den som bara träningar tre gånger i veckan och är stilla resten av tiden. Ett tips för att se hur mycket du rör dig är genom att du skaffar dig en stegräknare, smartwatch eller en bra app på mobilen. Det är självklart bäst att både träna intensivt, som att löpträna och delta i Lidingloppet och att röra dig mycket under vardagen.