Posted in Hälsosam vardag

Rör på dig ofta

Rör på dig ofta Posted on 21st september 2020

Allt fler människor arbetar och studerar hemifrån. Samtidigt som det öppnar fantastiska möjligheter för många kan det också bli ett problem för hälsan. Frestelserna i det egna hemmet är många, inklusive, kylskåpet, spelkonsolen och soffan, och det blir lätt att du sitter stilla alldeles för mycket. Med lite planering och bra rutiner kan det här motverkas och du kommer förmodligen förvånas över hur lite som egentligen krävs.

Att röra på sig ofta är enormt viktigt för både din fysiska och psykiska hälsa. Det behöver inte handla om hårda träningspass utan snarare om att motverka stillasittandet med små pauser och enkla övningar. Medan du ser till att skaffa dig kompetens via E-learning kan du till exempel sätta klockan att ställa dig upp en gång i halvtimmen eller göra några bra stretchövningar. På så sätt blir du inte bara skicklig på ledarskap och kommunikation, utan också frisk och kry i kroppen. Ytterligare en bonus är att människor som rör på sig får bättre inlärningsförmåga!

Experternas bästa tips

En gång i tiden hette det att ingen träning under 20 minuter är värd att göra, men det är idag en gammal myt som sedan länge slagits hål på. Forskning har visat att korta pauser där du gör enkla saker som att knalla runt vardagsrummet eller dansa till en favoritlåt har många fördelaktiga konsekvenser för hälsan. Kan du dessutom komplettera det genom att få upp pulsen i en halvtimme om dagen minskar du riskerna för hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes och vissa cancerformer avsevärt.