Posted in Hälsosam vardag

Träna konditionen utomhus- enkelt och billigt

Träna konditionen utomhus- enkelt och billigt Posted on 3rd april 2020

Att träna utomhus är ett smidigt sätt att alltid ha träningen nära till hands oavsett var du befinner dig. Löpning och promenader kräver dessutom minimalt med utrustning vilket gör att träningen blir i stort sett gratis. Cykling, skidåkning och andra träningsformer kräver ett engångsinköp av utrustning men kostar sedan inte någonting.

Om du inte har tränat tidigare kan det vara en utmaning att komma igång. För att bli motiverad finns det flera knep att ta till. Genom att belöna dig själv med något efter varje vecka eller månad som du har utfört den träning du tänkt dig blir det lättare att fortsätta. Varför inte köpa nya träningskläder eller unna dig ett besök på restaurang när du har klarat ditt mål för månaden? Kanske kan du kosta på dig en ny frisyr hos frisören eller boka en konsultation hos Nordic Hair för att förbättra din hårkvalitet? Nordic Hair erbjuder både prp-behandlingar och hårtransplantationer för personer som har tunt hår eller håravfall.

Konditionsträna utomhus

Världens enklaste och mest naturliga konditionsträning är löpning och promenader som ju går att utföra var som helst och egentligen helt utan utrustning. För de allra flesta är det dock viktigt att ha ett par skor som sitter bekvämt och ger tillräckligt med dämpning. Även funktionella träningskläder som transporterar bort svett är sköna att ha under passet. Om du vill komma igång med löpning och aldrig har sprungit förut bör du starta långsamt och växla gång med jogg. Öka längden på löpningen successivt tills du klarar av att jogga 5 kilometer i sträck. När du klarar av det kan du börja följa ett träningsprogram för löpning från en bok, tidning eller från internet om du vill förbättra din löpning ytterligare.

Cykling är en annan härlig träningsform för den som vill förbättra sin kondition. Om du redan har en cykel är det bara att sätta igång att träna. Behöver du köpa en cykel bör du fundera ordentligt på vilken typ av cykelträning du tycker bäst om. Cykling på stigar i skogsmiljö kräver en mountainbike medan landsvägscykling är roligast med en snabb cykel som är utformad för asfalt. Vill du bara komma ut och cykla då och då eller använda cykeln till lättare motion i vardagen är en vanlig dam- eller herrcykel ett bra alternativ.

Skidåkning är en fantastisk konditionsform som tränar hela kroppen och dessutom är mycket skonsam. Tyvärr är det inte alla som har tillgång till snö och skidspår och i sådant fall är istället rullskidor en annan valmöjlighet. Lägg gärna ner tid på att hitta skidor som passar dig och tveka inte att ställa frågor om till exempel valla, stavar och annat om du är osäker. Ju bättre skidor du har desto roligare blir det att åka.