Posted in Hälsosam vardag

Vikten av att äta hälsosamma måltider

Vikten av att äta hälsosamma måltider Posted on 25th september 2020

För att må bra behöver vi äta bra mat. Idag är det mycket fokus på mat och hälsa och ibland kan det vara svårt att veta vad som verkligen är hälsosamt, då det ständigt kommer ut ny forskning och nya rön om hälsomat.

Din hälsa

Det är många som försöker äta och leva hälsosamt. Samtidigt kan det vara svårt att veta vad kroppen verkligen behöver. Det går också mycket trender i mat och hälsa; LCHF, GI mat, olika sorters fastor och matlivsstilar som vegetarian eller vegan. Om du vill äta hälsosamt är det klokare att titta på forskningen och trenderna på lite avstånd, istället för att försöka hoppa på nyaste trenden. Så gott som alla metoder går ut på att du behöver äta lite av varje och att äta så att du inte går upp i vikt, men fokuserar på olika “matämnen”. I mångt och mycket kan man säga att du ska äta allsidigt och lite av allting för att må bra – oavsett om du är köttätare eller vegetarian. Tallriksmodellen från Livsmedelsverket är också en bra utgångspunkt.

Handla rätt

Istället för att leta upp särskild hälsomat, bör du komponera hälsosamma måltider. Den hälsosamma måltiden börjar redan i affären. För att kunna äta hälsosamt måste du handla hälsosamt. Det första stället som du ska stanna till vid i affären är frukt och grönsaker. För att din kropp ska fungera optimalt behöver du äta mycket frukt och grönt – både färskt och fryst. Det finns många roliga frukter och grönsaker som du kan testa att tillaga på olika sätt. Det är smart att också alltid ha frysta grönsaker i frysen som du lätt kan plocka upp och värma.

För att din kropp ska må bra behöver du protein. Du hittar protein i kött, ägg, baljväxter, fisk och fågel. Ett problem med att handla protein är att det ofta är de dyraste varorna, samtidigt som din kropp behöver äta lagom mängd protein varje dag för att må bra. Ett tips är att passa på att köpa extra mycket när det är på nedsatt pris och att omgående frysa varorna. Kroppen behöver också fett, både för att må bra och för att kunna ta upp mineraler och näringsämnen. Satsa på bra fett som i lax, avokado och olivolja.