Posted in Hälsosam vardag

Betydelsen av vilodagar

Betydelsen av vilodagar Posted on 22nd maj 2021

Att komma igång och träna ordentligt innebär för de flesta att man vill fokusera på att hitta tid för sina träningspass. Men för många som satsar hårt gäller det faktiskt att hitta tid för vila. Oavsett vilket mål man har med träningen kan vilodagar faktiskt göra det lättare att nå dem.

Varför behövs vilodagar

Oavsett vilket mål man har för träningen är det viktigt att låta kroppen vila mellan varven. Den som tränar hårt för att gå ned i vikt kommer gå in i “väggen” om träning utförs varje dag. Till detta ska tilläggas att måttlig träning går att utföra dagligen, men att hårdare pass bör varvas med just vilodagar. När vi tränar stressas kroppen och nivåerna av stresshormon kan vara alltför höga. Detta kan resultera i att viktminskningen uteblir och att skador väntar bakom hörnet. Den som tränar för att bygga muskler måste låta kroppen vila, eftersom det är under vila de i princip byggs. Även konditionsutövare har mycket att vinna på att låta kroppen vila för att dra nytta av träningen.

Hur många vilodagar är optimalt

Det finns inget exakt antal vilodagar varje vecka som är optimalt för alla. De flesta motionärer har förmodligen stor nytta av att ha minst en dag i veckan fri från träning. Dessutom bör det finnas en eller ett par träningsdagar i veckan av den lite lugnare karaktären. Tränar man på gymmet tar det oftast omkring tre dygn för en viss muskelgrupp att återhämta sig, vilket gör det onödigt att träna exempelvis bröstmusklerna mer än två gånger per vecka. Det kan skilja stort vilket återhämtningsbehov en individ har beroende på träningsvana och anledningen till varför man tränar. Någon som satsar på löpning på elitnivå, kan ha flera pass som är inriktade på teknik. Därför kan en del elitlöpare träna flera gånger per dag.