Posted in Hälsosam vardag

Uppnå psykisk hälsa

Uppnå psykisk hälsa Posted on 6th september 2020

Ibland är det lätt hänt att vi bara tänker på kropp och kost när vi talar om hälsa, men sanningen är att vi behöver ta hand om oss själsligt också för att bli våra bästa jag. Idag ökar tyvärr psykisk ohälsa, men det finns saker att göra för att hitta balans igen.

Sök hjälp

Många är lite rädda för att besöka en terapeut eller psykolog, men det ska man absolut inte vara. Att besöka en psykolog kan ge mycket hjälp och vägledning när man befinner sig på en plats i livet som känns svår. När man själv är mitt uppe i problemet kan det ibland vara svårt att se lösningar. En utomstående kan däremot se på dina problem med nya och objektiva ögon.

Undvik alkohol

När man känner sig nere eller stressad kan det vara lockande att ta ett glas vin. Visst känns det också skönt för stunden, men på sikt påverkar alkohol din hjärna negativt. Tar du det där glaset för ofta riskerar du också att hamna i ett risk- eller missbruk. Idag ser vi att många människor har de här problemen. Det gäller då att stoppa i tid innan det går för långt. Det är inte helt ovanligt att till och med ha alkoholproblem på jobbet till slut, även om man aldrig trodde att man skulle hamna där. Om du känner att du är på fel väg så är det viktigt att söka professionell hjälp så fort som möjligt.

Vänd dig till träningen

Visste du att träning påverkar hjärnan positivt i hög utsträckning. När vi tränar bildas endorfiner som höjer humöret. Det ökade flödet av blod i kroppen gör också att hjärnan kopplar bättre. Träning har faktiskt en dokumenterad effekt när man är deprimerad. Det är alltså viktigt att inte bara stirra sig blind på de rent kroppsliga resultaten när man tränar, utan även känna efter hur det känns på insidan.